Hjemvee — Underlige aftenlufte: Forord og præsentation
Valdemar Ulrikkeholm synger og spiller akustisk basguitar og tværfløjte. Jeannet Ulrikkeholm synger og spiller lutguitar og guitar.
Jeannet Ulrikkeholm: Jeg er cand.mag. i fransk og italiensk, indvandrerlærer, sanger, forfatter og foredragsholder. Jeg er ekstern lektor på Københavns Universitetet og lærer på Folkeuniversitetet, hvor jeg underviser i fransk.
Jeg har tidligere udgivet bøgerne: Englens fod, (Roman, Gyldendal, 1997), Lis et tais-toi, (Systime, 2001), noveller i diverse tidsskrifter og noveller i antologier til undervisningsbrug. Sammen med Valdemar, som i øvrigt er min søn, har jeg udgivet cd’erne Stille, hjerte… og Hedeblomster. På begge cd’erne synger og spiller vi gamle danske sange.
Valdemar Ulrikkeholm: Jeg har taget studentereksamen i Høje Taastrup og MGK eksamen i Ishøj. Nu går jeg på Konservatoriet i Aarhus, hvor jeg uddanner mig til fløjtenist. Jeg har optrådt som sanger og musiker, siden jeg var 11 år.
Sammen laver vi koncerter i hele Danmark. Vi har hver for sig optrådt i Letland, Frankrig, Polen, Tyskland, Spanien, Italien og USA.
Andet oplag af denne bog er tilegnet ALLE lærere, elever og privatpersoner, der gerne vil fordybe sig i de gamle danske sange. På sprogskoler kan dansklærere bruge teksterne på danskuddannelse 2 og 3. Folkeskoleelever kan have glæde af bogen fra 6. klasse. Ældre mennesker på seniorhøjskoler eller seniorakademier kan også bruge sangene. Hvis bogen bliver brugt af lærere, der ikke har udlændinge i klassen, kan de spørgsmål, der stilles direkte til tosprogede kursister, springes over. Man kan også beholde dem for at lade danske elever overveje, hvordan udlændinge ville opfatte sangene. Hvad er egentlig dansk, og hvad er universelt?
Det siger sig selv, at man ikke længere forstår alle detaljer i de gamle tekster. Der vil være udtryk og vendinger, som man aldrig har hørt. Man kan som lærer vælge at forklare betydningen af alle svære ord, hvis formålet er at udvide elevernes ordforråd. Hvis meningen derimod er at formidle kunst, oplevelser og følelser, kan man lade eleverne starte med at høre sangen. Herefter synger man den sammen. Til sidst begynder man så at gøre rede for, hvor meget man egentlig har forstået. Melodien vil ofte understøtte meningen. Hvor dybt man vil trænge ned i teksterne, er op til den enkelte. For mange vil det være tilstrækkeligt at starte dagen med en sang. For andre vil det være interessant at arbejde med sangene, fordi det er godt for udtalen. Atter andre vil bruge sangene som introduktion til emner om fx danskere og kristendom, kærlighed og ægteskab, fædrelandskærlighed, den danske natur, heden og hedeblomster, Rudolph Tegners Museum og Statuepark, boligforhold, kunst, uddannelse, den danske geografi, Sønderjyllands historie, fiskeri, landbrug, landarbejdere på Jeppe Aakjærs tid, ensomhed i naturen, uddannelse, drømme, visioner og meget andet. Der er også rig mulighed for at arbejde tværfagligt. Lærere, der underviser i musik, historie, geografi, dansk og billedkunst kan sammen tilrettelægge tværfaglige projekter med sangene som udgangspunkt.
Hvis man ønsker mere information om digtene, digterne og komponisterne, kan jeg henvise til hjemmesiderne kalliope.org og ugle.dk (Gamle danske sange af Jørgen Ebert). Valdemar og jeg står også til rådighed. Kontakt os på Bygaden 51F, 2630 Taastrup, telefon 40 48 16 68 / 43 52 95 65 eller mail til Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .
Vi kommer også gerne og synger og spiller for jer og fortæller mere om sangene. Ring eller mail, så aftaler vi en koncert hos jer.